Kontrola w rozumieniu modelu 4C

Definicja: Kontrola to zakres, w którym osoba czuje, że steruje swoim życiem. Niektóre osoby wierzą, że mogą wywrzeć znaczący wpływ na swoje środowisko pracy i życia, wnieść różnicę, dokonać zmian. Z drugiej strony, inni czują, że wynik zdarzeń jest poza ich osobistą kontrolą oraz, że nie są w stanie wywrzeć jakiegokolwiek wpływu zarówno na samych siebie, jak i innych.

Badania pozwoliły na wyodrębnienie dwóch obszarów podrzędnych:

Poczucie wpływu na własne życie: osoby osiągające wysoki wynik na tej skali wierzą w to, że kontrolują swoje życie. Czują, że ich plany nie zostaną zniweczone i że faktycznie mogą swym działaniem wnieść nową wartość. Osoby wrażliwe w tych obszarach, maja poczucie, że w życiu, rzeczy im się przydarzają, a one same są niczym liść na wietrze o kierunku ruchu którego decyduje to co się dzieje na zewnątrz.

Umiejętność zarządzania emocjami: osoby osiągające wysokie wyniki na tej skali są lepsze w kontrolowaniu swoich emocji. Potrafią utrzymywać swoje lęki w ryzach. Ich reakcje emocjonalne częściej są adekwatne do sytuacji, natężenia bodźca, oraz osadzone w kontekście celu, który chcą osiągnąć. U osób wrażliwych występują nieoczekiwane, nawet dla nich, wybuchy emocjonalne, całkowicie nieadekwatne do tego, co się dookoła nich dzieje.

 Indykatywnie zgeneralizowane zachowania osób  wrażliwych i odpornych:

Wrażliwi Odporni
  • Uważają, że nie mają wpływu na swoje życie,
  • Uważają, że znajdują się na łasce wydarzeń i otaczających ich ludzi
  • Są nerwowi i spięci
  • Zdarzają im się niekontrolowane i nieadekwatene do sytuacji wybuchy emocjonalne
  • Mogą wprowadzać do otoczenia niepokój z powodu przeżywanych i przerastających ich lęków
  • Często nie doceniają własnego wkładu w realizację zadań
  • Umniejszają soje dokonania … „udało mi się”
  • Często emocjonalnie reagują na krytykę
  • Okazują gniew lub irytację, gdy sprawy nie idą po ich myśli
  • Ciężko im wykonywać więcej niż jedno zadanie na raz
  • W stresowych sytuacjach „zamierają”
  • Mogą spanikować w sytuacji gdy obarczy się ich odpowiedzialnością

 

  • Mają przekonanie, że w pełni kontrolują swoje życie
  • Wierzą, że są w stanie zrealizować swoje cele
  • Bywają uważani za nieustępliwych
  • Wierzą, ich działania zawsze wnoszą istotne różnice
  • Mogą negatywnie reagować na pojawiające się przeszkody, na których pokonanie nie mają wpływu
  • Czują, że kreują świat dookoła siebie
  • Potrafią kontrolować swoje emocje
  • Trudno ich sprowokować i zdenerwować
  • Niewrażliwi na złośliwe komentarze
  • Wierzą, że są w stanie wnosić nową jakość
  • Dobrze planują i zarządzają czasem
  • Przyjmują jednocześnie wiele zobowiązań, wiedząc, jak sobie z nimi poradzić
  • Mogą mieć tendencję do postrzegania innych ludzi, jako problemy, z którymi trzeba i można sobie poradzić

 

 

Aktualna oferta warsztatów on-line

Fundamenty efektywności menadżerskiej

Obyś żył w ciekawych czasach, to taka chińska klątwa. Rok 2020 rzucił ją na nas i ciekawe czasy mamy. Trzeba sie do nich dostosować i szukać swoich kluczy do efektywnosci menadżerskiej.

  1. Na czym się skupić?
  2. Gdzie ich szukać?
  3. O jakich narzędziach menadżerskiej pracy sobie przypomnieć?
  4. O co zdabać przede wszytkim?
  5. Czego dzisiaj potrzebują pracownicy?
  6. Jak pomóc im w odbudowywaniu poczucia bezpieczeństwa?
  7. Jak wspierać ich w budowaniu poczucia własnej skuteczności w trudnych i nowych sytuacjach?
  8. Jak budowac efektywność bazującą na poszukiwaniu i wykorzystywaniu nowych trendów, możliwości i sytuacji?

Grupa do 8 osób, czas trwania warsztatu to 3 godziny.

Narzędziowy coaching menadżerski

Indywidualne sesje definiowania własnej skuteczności w nowej sytuacji.

  1. określania zasobów,
  2. definiowania aktualnie najważniejszych problemów,
  3. ustalania strategii
  4. opracowanie planu niezbędnych do podjęcia działań w celu realizowania stawianych celów w nowej rzeczywistości rynkowej, gospodarczej, społecznej, organizacyjnej.
Renegocjowanie umów i kontraktów

W bardzo szybkim tempie zmieniają się gospodarcze uwarunkowania. Kontrakty i umowy podpisywane jeszcze w lutym, dzisiaj nie są już tak bardzo korzystne, a często wydają się wręcz niewykonalne.

  1. Jak przygotowywać się do renegocjowania kontraktów z kluczowymi partnerami?
  2. Jak z nimi rozmawiać w trudnej sytuacji?
  3. Jak składać i argumentować istotne propozycje zmian?
  4. Jak bronić się przed, niczym nieuzasadnionymi, próbami zmian zakresu umów?
  5. Jak  radzić sobie z żądaniami potencjalnie silniejszego, w tym momencie, partnera?
  6. Gdzie szukać ważnych i wspólnych dla obu stron wartości?
  7. Na czym dzisiaj opierać  strategie negocjacyjne?